уроки 8 клас

07.05.2020


Валентин ЧЕМЕРИС. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання»

Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення. Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору.

 

Мета: ознайомити учнів із змістом повісті, розкрити ідейно-тематичне навантаження твору; виробляти вміння й навички характеризувати образи, аналізувати внутрішній світ героїв; удосконалювати вміння працювати з текстом, формулювати власні думки щодо   проблеми, робити висновки; розвивати критичне мислення; сприяти вихованню талановитого, компетентного читача, поетизації першого почуття, культури спілкування підлітків, підготовки їх до реалій життя.

 

Перегляньте відеоурок:


Тема: розповідь про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення.

Ідея: уславлення почуття кохання.

Проблематика:

·       Дружби (Вітька-Федько)

·       Кохання (Вітька-Галя)

·       Зради (Вітька-Петро)

Система образів:

Вітька Горобець  

·       Вітька — високий, худий, з рідким білявим чубчиком — не міг і хвилини спокійно всидіти на місці. Запальний і рвучкий… 

·       Він вродився балакучий, як сорока, може годинами безугавно тріскотіти. 

·       Перше хвилювання потроху зникає. До хлопця знову повертається здатність мислити, говорити.

·       Вітька все кружляє й кружляє між вербами. На ньому нові (сині в смужечку) штани й жовті рипучі черевики. Рукава білої сорочки по-парубочому закачані по лікті. На голові — бокс (таки домучив клятий Левонтій!), білявий чубчик непокірно стовбурчиться. 

·       Хлопцеві так хочеться утнути щось героїчне, щось таке лицарське. Безперечно, на очах у дівчини. Щоб побачила, який він сміливий та відважний. 

·       — Ой, який же ти замурзаний! — сплеснула руками.— І вуха у сажі, герою ти мій сміливий, орлику відважний! Ти, мов той лев, накинувся на вогонь. 

Федько Котигорошко

·       Маленький товстий і флегматичний Федько мусив бігати за ним підтюпцем. Цей дванадцятилітній опецьок (якого за смаглявість по-вуличному називали Жучком), здавалося, не ходив, а котився на своїх коротеньких ногах. По-третє, старша Федькова сестра працювала бібліотекаркою в сільському клубі, і Федько змалку мав доступ до тих книжок, яких дітям суворі педагоги не рекомендували давати. Федько вибирав книги на свій смак і ковтав їх десятками. Міг терпляче лежати на одному боці цілий день і ще терплячіше читати семисотсторінковий роман, від обсягу якого у Вітьки йшов мороз по спині. І хоч часто Федько не розумів прочитаного, але це не відбивало в нього охоти до читання. Особливо багато читав Котигорошко про кохання і вважав себе в цім ділі знавцем-теоретиком.        

·       Федько знову був Федьком: флегматичним, спокійним, добродушним і вайлуватим.

·       Що в мене на думці, те в тебе на язиці. Чистісінький тобі Вольф Мессінг!

·       Що він язикатий — знала, але щоб так складно небилиці плести... А щоки горять... Ах, які капосні щоки, так і горять, горять... Ну й утнув же Федько!..



Галя Козачок

·       Раптом Вітька оторопіло застиг на місці: з бічної вулички, широко усміхаючись, прямо на них ішла Галя Козачок. Ні, вона не йшла, а наче аж пливла, ледь торкаючись землі стрункими ногами в білих черевичках та гордо несучи маленьку голівку з товстою косою.

·       Яка ж вона гарна!.. Куди він раніше дивився, куди?.. О сліпець!.. О великий сліпець!.. І добре, що хоч вчасно прозрів!

·       Ніби сонце вкотилося до сарая. На порозі з’явилася Галя Козачок.

·       Вона підходила до нього, струнка й висока, в білому-білому платті, зашаріла від швидкої ходи, а очі сяяли ніяково й радо.  

·       Щоправда, Галя — дівчина не з лякливих. Сам Причепа колись потиснув їй руку і подякував за відвагу. Він тоді їхав велосипедом мимо колгоспної ферми, звідти вискочив бугай Кордебалет.  



Петро Білий

·       Городом йшла Галя, його Галя із сином чаплівського фінагента Петром Білим! Вона весело сміялася до нього, і Петро теж сміявся. Отой завжди прилизаний, напахчений одеколоном мамин синок, Петро Білий. Отой Петро Білий, ябеда і боягуз, хвастун і брехун, якого Вітька терпіти не міг.

·       Боягуз він нікчемний, а не Петро! Хвастун заячий! Та зроду-віку не повірю, щоб Галя його покохала! 

  – Чи  є Вітька щасливим з Галею? Як ви оцінюєте його вчинки (кроки) до серця коханої?

Дайте письмову відповідь 






 


30.04.2020


Контрольна  робота
за  темою «З  української  прози»

(творчість  М. Коцюбинського, О. Довженка, Н. Бічуї)
Виконайте завдання:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdniLdabdfeX-DVtSKyZElPS2P9nj-4KI2fISEUyTUT9ZA-eg/viewform






27.04.2020

Валентин Чемерис
«Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення

 Мета: ознайомити учнів із гумо­ристичним твором про життя підлітків; поглибити знання про гумор та засоби творення комічного: удосконалювати навички виразного читання та проблем­но-образного аналізу тексту: розвивати творчі здібності, пам'ять, увагу: плекати почуття дружби, взаємодопомоги.

- Ми розпочинаємо вивчення нового розділу - «Український гумор». Прига­дайте, що таке гумор.
Що є об'єктом сміху в гуморис­тичних творах?
 Створіть хронологічну таблицю
Повідомлення про письменника  
Полтавщина – це край хліборобів і поетів, митців плуга і пера, закоханих в рідну землю в красу навколишньої природи . А ще Полтавщину називають Олімпом українського гуморуВона  подарувала  світові І. Котляревського,
Г. Сковороду , Є. Гребінку, Л. Глібова, П. Гулака - Артемовського , В.Самійленка, І.Нечуя - Левицького,Остапа Вишню. Тут народився і беззаперечний  класик сучасної  української літератури Валентин  Лукич Чемерис.
Валентин Лукич Чемерис народився 8 липня 1936 року в селі Заїчинці Семенівського району Полтавської області. З 1953 року жив і працював у Дніпропетровську. 1971 року закінчив Вищі літературні курси при Літературному інституті ім. О. М. Горького. Працював у радгоспі, на низці підприємств Придніпров'я, в редакціях обласних газет, видавництві «Промінь». 1989– 1993 рр. — голова Дніпропетровської організації Спілки письменників України, працював в Адміністрації Президента України головним консультантом Президента з питань літератури (1993–1994).
1996–2000 рр. — секретар Національної Спілки письменників України, член її Президії і Вищої Ради.
Нині живе в Києві. Багато років працював у редакції газети «Літературна Україна» заступником головного редактора й завідуючим відділом сатири «Вишняк». Уклав 4 збірки антології українського сміху «З ким сміється Україна».
Нагороджений орденами рівноапостольного князя Володимира Великого (І, ІІ, ІІІ ступенів), святого архистратига Михаїла, Св. Кирила й Мефодія, Андрія Первозванного ІІ ступеня, Почесною грамотою і медаллю Кабміну України та іншими відзнаками. Заслужений працівник культури України.
  Коротка характеристика творчого доробку.


П’ЯТЬ СВІТІВ ВАЛЕНТИНА ЧЕМЕРИСА
У кожного з нас свій світ. Особливо в неординарних людей, у творців. У декого їх буває й по кілька. У Валентина Чемериса їх аж п’ять.
Світ перший -  історичні романи, повісті, оповідання письменника: "Ольвія" (чотири перевидання), "Фортеця на Борисфені", "Смерть Атея" (літературна премія ім. Д.І. Яворницького)  "Генерали імперії", "Ордер на любов" (Міжнародна премія Українського козацтва "Лицарське перо", 2008)..
Світ другий - детективно-пригодницькі книги:  "Убивство на хуторі біля Диканьки" (літературно-мистецька премія ім. І. Нечуя-Левицького), "День Ворона", "Тайна Агати Крісті", "Таємнича пригода на Орілі", "Золотий саркофаг" та ін.
Світ третій – фантастика: роман "Приречені на щастя", "Білий корал детективу", "В сузір’ї Дракона", "Феномен Фенікса" тощо.
Світ четвертий: -твори з сучасного життя: оповідання, повісті.  "Державна коханка" (Премія ім. Ю. Яновського за кращі оповідання"), романи-есе: "Сини змієногої богині", "Президент", "Голгофа українського православ’я", "Бомба для патріарха".
І  нарешті  світ п’ятий - сатира та гумор. Власне В. Чемерис і починав як сатирик-гуморист. Видав вісімнадцять книг веселого жанру (всього в нього вийшло більше п’ятдесяти). Серед них — "Царська охота",  "Вибори таємного агента", "Як стати щасливим", "Вуса № 3" (свого часу були відзначені журналом "Перець"). За що автор отримав премію ім. Остапа Вишні,  ім. Степана Олійника,  ім. Ф.Ф.Маківчука, він лауреат веселої премії Одарки та Карася, що її присудила газета "Молодь України".
Цікава інформація

•  Валентин Чемерис написав твір «Вітька + Галя, або Повість про пер­ше кохання», коли йому було близько тридцяти років. Ніхто не знає, чи був насправді Вітька Горобець. Може, це ав­тор пригадав свої почуття й розповів про пригоди, що трапилися з ним.




або прослухайте аудіокнигу 


Дайте відповіді на запитання (усно)
•  Які «дорослі» проблеми намагаються розв'язати підлітки в повісті В. Чемериса?
•  Чому твір актуальний і в XXI ст.?
•  Чого навчає він дітей і дорослих?
•  Чи можна назвати Вітьку й Галю кла­сичними образами закоханих?

Домашняє завдання  На в и б і р.
1. Придумати ще од­ну пригоду, яка трапилася з Вітькою та іншими героями твору..

2. Написати розлогу відповідь на запитання: «Чим приваблює мене Вітька (Федько, Галя)».  



16.04.2020 
Тема. Юрій Винничук. «Місце для дракона». Алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника та князя.
Мета: продовжити роботу над повістю-казкою «Місце для дракона»;
допомогти учням розкрити образи твору, їх значення і роль, ідею повісті-казки та її художні особливості; розвивати навички самостійної роботи з книгою, уміння характеризувати героїв, виділяти і з’ясовувати роль художніх засобів;вчити висловлювати власну думку; виховувати цілеспрямованість, силу волі, працьовитість, гуманізм та вміння прощати.
Перевірка домашнього завдання
Дайте відповіді на питання:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfh31VIpF1TOQXhOPqxE7jl3027HhMuolybekgj842HnQCbaA/viewform

Перегляньте презентацію (дайте усні відповіді)

https://drive.google.com/open?id=1-yzaeKYQPM8uBvWdd2p57mwzZD7IxIWX

Робота в зошиті (заповніть таблицю)
Порівняльна характеристика
               


відсилайте роботи на мою скриньку nnesina78@gmail.com










13.04.2020 
8 клас

Тема.Юрій Винничук. «Місце для дракона» - повість-казка про сучасний
світ.



Мета: висвітлити яскраві сторінки життя та творчості Юрія Винничука;
навчити учнів самостійно добирати, опрацьовувати і систематизовувати
біографічний матеріал; розвивати логічне та критичне мислення, навички
усного зв’язного мовлення; виховувати почуття національної гідності.
  • Прочитайте матеріал підручника (с. 254 – 255)
  • Створіть хронологічну таблицю « Біографія Юрія Винничука»
  • Ознайомтеся з текстом повісті-казки с.258 – 275   або прослухайте аудіокнигу 












  • Робота над твором Юрія Винничука «Місце для дракона»



    Тестові завдання І розділ
    або скористайтеся кодом ka6zll6
    Домашнє завдання 

    1. Перед поєдинком дракон приходить до висновку: «Пустельник помилявся. Не можуть люди бути гіршими від звірів…». Чи правильний його висновок? Свою думку обґрунтуйте.
    2. Складіть план до характеристики дракона (пустельника, князя) та охарактеризуйте за ним героя твору 


    8 клас    08.04.2020 
    Тема. В. Дрозд. «Білий кінь Шептало». Тема людини в суспільстві, її знеособлення,      свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності і мрії. Алегоричний образ       коня Шептало
    Мета:     ознайомити учнів з біографією В. Дрозда, зі змістом оповідання «Білий кінь Шептало», порушеними у творі  проблемами, розкрити зміст алегоричного образу коня Шептало;
    удосконалювати вміння учнів визначати тему та ідею  твору;
                    розвивати вміння висловлювати своє ставлення до прочитаного;
                    виховувати морально-етичне та естетичне почуття, вміння у несприятливих
                    умовах залишатися самим собою.
    Обладнання: портрет В. Дрозда; ілюстрації до твору, фото коней різних мастей; два                          аркуші: білий та сірий.
    Епіграф:
    Життя закоротке для щастя, а задовге для терпіння.
                   Народна мудрість

    1.    Перегляньте презентацію
    2.    Прочитайте оповідання

    Або прослухайте аудіокнигу https://www.youtube.com/watch?v=mYrTYuDMr6g

    3.    Перегляньте відеоурок  

    Дайте відповіді за змістом твору (усно):
    — Чим відрізнявся кінь Шептало від гурту коней?
    — Як Шептало поводився на пасовищі, під час водопою, в конюшні?
    — Про що свідчить той факт, що Шептало завжди виправдовув вчинки  конюха
         Степана?
    — Що вважає кінь Шептало причиною своєї передчасної старості?
    — Чи можна назвати повернення коня до конюшні особистим вибором? Доведіть свою
         думку.
    — Яким постає перед читачами хлопчик-підліток Степан?
    — Пригадайте, що таке екскурс в минуле? Чи є такий екскурс у цьому художньому
         творі? Доведіть свою думку. ( Родовід Шептала )

    Доберіть цитати відповідно до поставленого завдання.

    Розкрити «соціалізацію душі» (виправдання для будь-якого стану) головного героя оповідання «Білий кінь Шептало».


                        
    Виправдання конем свого становища
    Цитати
    — Внутрішнє мовлення Шептала -  позитивнахарактеристика Степана.


    — Сліпа відданість тому, на чиєму боці сила. 
            


    — Роздуми Шептала про Степана, які є носіями лінії виправдання.    



    — Духовна деградація.         
    «Степанова добрість, Степан ніколи не б'є його, ніколи не посилає на важку роботу, Степан терпить».

    «…....»




    «…….».






    «……..»


    6. Визначення теми, ідеї та проблем твору.
    Темою твору є  ( боротьба …
    Ідея оповідання — людина повинна залишатися ….

    Порушені проблеми:
    — втрата внутрішньої свободи, власного Я;
    -….
    -...
    -…
    -….

    2. Проблемне питання.
    — Чому автор дає коневі кличку Шептало. Пов'яжіть ланцюжок слів.
                  Шептати— Шептало—Притишений—Приглушений
    V. Домашнє завдання.
    Складіть своє закінчення оповідання «Білий кінь Шептало».
    Або створіть буктрейлер  (зразок_ https://www.youtube.com/watch?v=hreRbEvgZMI






    8 клас    06.04.2020 

    Тема. В. Дрозд. «Білий кінь Шептало». Тема людини в суспільстві, її знеособлення,      свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності і мрії. Алегоричний образ       коня Шептало.
    Мета:     ознайомити учнів з біографією В. Дрозда, зі змістом оповідання «Білий кінь Шептало», порушеними у творі  проблемами, розкрити зміст алегоричного образу коня Шептало;
    удосконалювати вміння учнів визначати тему та ідею  твору;
                    розвивати вміння висловлювати своє ставлення до прочитаного;
                    виховувати морально-етичне та естетичне почуття, вміння у несприятливих
                    умовах залишатися самим собою.
    Обладнання: портрет В. Дрозда; ілюстрації до твору, фото коней різних мастей; два                          аркуші: білий та сірий.
    Епіграф:
    Життя закоротке для щастя, а задовге для терпіння.
                   Народна мудрість

       Перегляньте презентацію

    Прочитайте оповідання




      Перегляньте відеоурок



    Дайте відповіді за змістом твору (усно):
    — Чим відрізнявся кінь Шептало від гурту коней?
    — Як Шептало поводився на пасовищі, під час водопою, в конюшні?
    — Про що свідчить той факт, що Шептало завжди виправдовув вчинки  конюха
         Степана?
    — Що вважає кінь Шептало причиною своєї передчасної старості?
    — Чи можна назвати повернення коня до конюшні особистим вибором? Доведіть свою      думку.
    — Яким постає перед читачами хлопчик-підліток Степан?
    — Пригадайте, що таке екскурс в минуле? Чи є такий екскурс у цьому художньому
         творі? Доведіть свою думку. ( Родовід Шептала )

    Доберіть цитати відповідно до поставленого завдання (письмово)

    Розкрити «соціалізацію душі» (виправдання для будь-якого стану) головного героя оповідання «Білий кінь Шептало».


                        
    Виправдання конем свого становища
    Цитати
    — Внутрішнє мовлення Шептала -  позитивнахарактеристика Степана.


    — Сліпа відданість тому, на чиєму боці сила. 
            


    — Роздуми Шептала про Степана, які є носіями лінії виправдання.    



    — Духовна деградація.         
    «Степанова добрість, Степан ніколи не б'є його, ніколи не посилає на важку роботу, Степан терпить».

    «…....»




    «…….».






    «……..»


    Визначення теми, ідеї та проблем твору.
    Темою твору є  ( боротьба …
    Ідея оповідання — людина повинна залишатися ….

    Порушені проблеми:
    — втрата внутрішньої свободи, власного Я;
    -….
    -...
    -…
    -….

     Проблемне питання. (письмово)
    — Чому автор дає коневі кличку Шептало. Пов'яжіть ланцюжок слів.
                  Шептати— Шептало—Притишений—Приглушений
    Домашнє завдання.
    Складіть своє закінчення оповідання «Білий кінь Шептало».
    Або створіть буктрейлер  (зразок 













    8 клас    19.03.2020 

    Урок української літератури у 8 класі 

    Дата: 19.03.2020
    Тема : Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Проблематика, особливості композиції твору. Робота над текстом повісті
    Результат пошуку зображень за запитом шпага славка беркути

    1. Літературний самодиктант. Впишіть у текст на місці пропуску правильні відповіді.

     Ніна _____________ Бічуя – письменниця, перекладач, журналіст,член ________________  _________ _____________  _________. Народилася 24 серпня _________ року у місті ____________. Закінчила факультет ________________ ________________ університету. Довгий час мешкає у _____________. Працювала____________ ____________  __________ Львівського театру юного глядача. Ніна Бічуя має дитячу нагороду – _____________  _________  ________. Останнім часом працює в галузі ___________.


    2. Виконайте тести онлайн:


    https://naurok.com.ua/test/nina-bichuya-shpaga-slavka-berkuti-45139.html

     код доступу     xl67jsf
    Домашнє завдання:
     Перегляньте буктрейлери до книги :
    https://www.youtube.com/watch?v=jvAUerAyeQc
    https://www.youtube.com/watch?v=DG-5lLLIPNw
    Створіть власний буктрейлер



    8 клас   Дата: 16.03.2020
    Клас: 8
    Тема уроку: Ніна Бічуя «Шпага Славка Беркути». Повість про школу та проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дитини. Сюжет твору.





    1. Скачати текст за посиланням: http://interactive.ranok.com.ua/upload/file/Ukrlit8/bichuja_shpaga_slavka_berkuti.pdf

    Перегляньте презентацію:

    Теорія літературиПсихологі́зм (грец. psych — душа; лат. lohos — слово, вчення;) — передача художніми засобами внутрішнього стану персонажа, його думок, переживань, зумовлених внутрішніми й зовнішніми чинниками. 
     Заповніть таблицю, вписавши проблеми, які наявні у повісті.
    Проблема
    1
    Пошуки власного шляху у житті
    2

    3

    4


    Проблеми твору:
    *дорослішання дітей;
    *самотність людини;
    *відсутність повноцінного спілкування з дорослими;
     *підлість і відкритість;
    *жорстокість молоді, ставлення до братів менших – тварин;
    *віра у свій талант;
    *стосунки в середовищі дітей;
    *самовдосконалення;
    *відповідальність людини за свої вчинки;
    *дружба в житті людини;
    *призначення людини на землі.


    Тестове завдання:   код доступу: xl67jsf
    Тести Ніна Бічуя «Шпага Славка Беркути»


     Домашнє завдання

    VІ. Домашнє завдання

    1.                Прочитати статтю Н. Марченко «Місто. Дитинство. Перші уламки…» Режим доступу: http://www.chl.kiev.ua/key/Books/ShowBook/102
    2.  Відповісти на тестові питання: https://docs.google.com/forms/d/1UBYEfWJq8rtZP0gK3fMsCAHqe8iM98ZNkXiHRbMXKqQ/edit?usp=sharing




    Немає коментарів:

    Дописати коментар