Валентин ЧЕМЕРИС.
«Вітька + Галя, або Повість про перше кохання»
Гумористична повість
про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі: дружбу і перше кохання,
вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення. Дитячі проблеми в
дорослому житті, передані засобами гумору.
Мета:
ознайомити учнів із змістом повісті, розкрити ідейно-тематичне навантаження
твору; виробляти вміння й навички характеризувати образи, аналізувати
внутрішній світ героїв; удосконалювати вміння працювати з текстом, формулювати
власні думки щодо проблеми, робити висновки; розвивати критичне мислення;
сприяти вихованню талановитого, компетентного читача, поетизації першого
почуття, культури спілкування підлітків, підготовки їх до реалій життя.
Перегляньте відеоурок:
Тема: розповідьпро життя і пригоди школярів із села Великі
Чаплі: дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше
побачення.
Ідея: уславлення почуття кохання.
Проблематика:
·Дружби (Вітька-Федько)
·Кохання (Вітька-Галя)
·Зради (Вітька-Петро)
Система образів:
Вітька Горобець
·Вітька — високий, худий, з рідким білявим
чубчиком — не міг і хвилини спокійно всидіти на місці. Запальний і рвучкий…
·Він вродився балакучий, як сорока, може
годинами безугавно тріскотіти.
·Перше хвилювання потроху зникає. До хлопця
знову повертається здатність мислити, говорити.
·Вітька все кружляє й кружляє між вербами. На
ньому нові (сині в смужечку) штани й жовті рипучі черевики. Рукава білої
сорочки по-парубочому закачані по лікті. На голові — бокс (таки домучив клятий
Левонтій!), білявий чубчик непокірно стовбурчиться.
·Хлопцеві так хочеться утнути щось героїчне,
щось таке лицарське. Безперечно, на очах у дівчини. Щоб побачила, який він
сміливий та відважний.
·— Ой, який же ти замурзаний! — сплеснула
руками.— І вуха у сажі, герою ти мій сміливий, орлику відважний! Ти, мов той
лев, накинувся на вогонь.
Федько Котигорошко
·Маленький товстий і флегматичний Федько мусив
бігати за ним підтюпцем. Цей дванадцятилітній опецьок (якого за смаглявість
по-вуличному називали Жучком), здавалося, не ходив, а котився на своїх
коротеньких ногах. По-третє, старша Федькова сестра працювала бібліотекаркою в
сільському клубі, і Федько змалку мав доступ до тих книжок, яких дітям суворі
педагоги не рекомендували давати. Федько вибирав книги на свій смак і ковтав їх
десятками. Міг терпляче лежати на одному боці цілий день і ще терплячіше читати
семисотсторінковий роман, від обсягу якого у Вітьки йшов мороз по спині. І хоч
часто Федько не розумів прочитаного, але це не відбивало в нього охоти до
читання. Особливо багато читав Котигорошко про кохання і вважав себе в цім ділі
знавцем-теоретиком.
·Федько знову був Федьком: флегматичним,
спокійним, добродушним і вайлуватим.
·Що в мене на думці, те в тебе на язиці.
Чистісінький тобі Вольф Мессінг!
·Що він язикатий — знала, але щоб так складно
небилиці плести... А щоки горять... Ах, які капосні щоки, так і горять, горять...
Ну й утнув же Федько!..
Галя Козачок
·Раптом Вітька оторопіло застиг на місці: з
бічної вулички, широко усміхаючись, прямо на них ішла Галя Козачок. Ні, вона не
йшла, а наче аж пливла, ледь торкаючись землі стрункими ногами в білих
черевичках та гордо несучи маленьку голівку з товстою косою.
·Яка ж вона гарна!.. Куди він раніше дивився,
куди?.. О сліпець!.. О великий сліпець!.. І добре, що хоч вчасно
прозрів!
·Ніби сонце вкотилося до сарая. На порозі
з’явилася Галя Козачок.
·Вона підходила до нього, струнка й висока, в
білому-білому платті, зашаріла від швидкої ходи, а очі сяяли ніяково й радо.
·Щоправда, Галя — дівчина не з лякливих. Сам
Причепа колись потиснув їй руку і подякував за відвагу. Він тоді їхав
велосипедом мимо колгоспної ферми, звідти вискочив бугай Кордебалет.
Петро Білий
·Городом йшла Галя, його Галя із сином
чаплівського фінагента Петром Білим! Вона весело сміялася до нього, і Петро теж
сміявся. Отой завжди прилизаний, напахчений одеколоном мамин синок, Петро
Білий. Отой Петро Білий, ябеда і боягуз, хвастун і брехун, якого Вітька терпіти
не міг.
·Боягуз він нікчемний, а не Петро! Хвастун
заячий! Та зроду-віку не повірю, щоб Галя його покохала!
– Чи є
Вітька щасливим з Галею? Як ви оцінюєте його вчинки (кроки) до серця коханої?
Дайте письмову відповідь
30.04.2020
Контрольна робота
за темою «З
української
прози»
(творчість М.
Коцюбинського, О. Довженка, Н. Бічуї)
«Вітька + Галя, або Повість
про перше кохання». Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села
Великі Чаплі: дружбу і перше кохання,
вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення
Мета: ознайомити
учнів із гумористичним твором про життя підлітків; поглибити знання про гумор
та засоби творення комічного: удосконалювати навички виразного читання та
проблемно-образного аналізу тексту: розвивати творчі здібності, пам'ять,
увагу: плекати почуття дружби, взаємодопомоги.
- Ми
розпочинаємо вивчення нового розділу - «Український гумор». Пригадайте, що
таке гумор.
- Що
є об'єктом сміху в гумористичних творах?
Створіть хронологічну таблицю
Повідомлення про письменника
Полтавщина – це
край хліборобів і поетів, митців плуга і пера, закоханих в рідну землю в
красу навколишньої природи .А ще Полтавщину називають Олімпом
українського гумору. Вона подарувала світові І.
Котляревського,
Г. Сковороду , Є. Гребінку, Л. Глібова,
П. Гулака - Артемовського , В.Самійленка, І.Нечуя - Левицького,Остапа Вишню.
Тут народився і беззаперечний класик сучасної української
літератури Валентин Лукич Чемерис.
Валентин Лукич Чемерис
народився 8 липня 1936 року в селі Заїчинці Семенівського району Полтавської
області. З 1953 року жив і працював у Дніпропетровську. 1971 року закінчив Вищі
літературні курси при Літературному інституті ім. О. М. Горького. Працював у
радгоспі, на низці підприємств Придніпров'я, в редакціях обласних газет,
видавництві «Промінь». 1989– 1993 рр. — голова Дніпропетровської організації
Спілки письменників України, працював в Адміністрації Президента України
головним консультантом Президента з питань літератури (1993–1994).
1996–2000 рр. —
секретар Національної Спілки письменників України, член її Президії і Вищої
Ради.
Нині живе в Києві. Багато років працював у редакції газети
«Літературна Україна» заступником головного редактора й завідуючим відділом
сатири «Вишняк». Уклав 4 збірки антології українського сміху «З ким сміється
Україна».
Нагороджений орденами
рівноапостольного князя Володимира Великого (І, ІІ, ІІІ ступенів), святого
архистратига Михаїла, Св. Кирила й Мефодія, Андрія Первозванного ІІ ступеня,
Почесною грамотою і медаллю Кабміну України та іншими відзнаками. Заслужений
працівник культури України.
Коротка
характеристика творчого доробку.
П’ЯТЬ СВІТІВ ВАЛЕНТИНА ЧЕМЕРИСА
У кожного з нас свій світ. Особливо в неординарних людей, у творців. У
декого їх буває й по кілька. У Валентина Чемериса їх аж п’ять.
Світ перший - історичні романи, повісті,
оповідання письменника: "Ольвія" (чотири перевидання), "Фортеця
на Борисфені", "Смерть Атея" (літературна премія ім. Д.І.
Яворницького) "Генерали імперії", "Ордер на
любов" (Міжнародна премія Українського козацтва "Лицарське
перо", 2008)..
Світ другий - детективно-пригодницькі книги:
"Убивство на хуторі біля Диканьки" (літературно-мистецька премія ім.
І. Нечуя-Левицького), "День Ворона", "Тайна Агати Крісті",
"Таємнича пригода на Орілі", "Золотий саркофаг" та ін.
Світ третій – фантастика: роман "Приречені на
щастя", "Білий корал детективу", "В сузір’ї Дракона",
"Феномен Фенікса" тощо.
Світ четвертий: -твори з сучасного життя: оповідання,
повісті. "Державна коханка" (Премія ім. Ю. Яновського за кращі
оповідання"), романи-есе: "Сини змієногої богині",
"Президент", "Голгофа українського православ’я",
"Бомба для патріарха".
І нарешті світ п’ятий
- сатира та гумор. Власне В. Чемерис і починав як сатирик-гуморист. Видав
вісімнадцять книг веселого жанру (всього в нього вийшло більше п’ятдесяти).
Серед них — "Царська охота", "Вибори таємного
агента", "Як стати щасливим", "Вуса № 3" (свого часу
були відзначені журналом "Перець"). За що автор отримав премію ім.
Остапа Вишні, ім. Степана Олійника, ім. Ф.Ф.Маківчука, він лауреат
веселої премії Одарки та Карася, що її присудила газета "Молодь
України".
Цікава інформація
• Валентин Чемерис написав твір «Вітька + Галя,
або Повість про перше кохання», коли йому було близько тридцяти років. Ніхто
не знає, чи був насправді Вітька Горобець. Може, це автор пригадав свої
почуття й розповів про пригоди, що трапилися з ним.
1. Придумати ще одну пригоду, яка трапилася
з Вітькою та іншими героями твору..
2. Написати розлогу відповідь на запитання:
«Чим приваблює мене Вітька (Федько, Галя)».
16.04.2020
Тема. Юрій Винничук. «Місце для дракона». Алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника та князя.
Мета: продовжити роботу над повістю-казкою «Місце для дракона»;
допомогти учням розкрити образи твору, їх значення і роль, ідею повісті-казки та її художні особливості; розвивати навички самостійної роботи з книгою, уміння характеризувати героїв, виділяти і з’ясовувати роль художніх засобів;вчити висловлювати власну думку; виховувати цілеспрямованість, силу волі, працьовитість, гуманізм та вміння прощати.
1. Перед поєдинком дракон приходить до висновку: «Пустельник помилявся. Не можуть люди бути гіршими від звірів…». Чи правильний його висновок? Свою думку обґрунтуйте.
2. Складіть план до характеристики дракона (пустельника, князя) та охарактеризуйте за ним героя твору
8 клас 08.04.2020
Тема. В. Дрозд. «Білий кінь Шептало».Тема людини в суспільстві, її знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності і мрії. Алегоричний образ коня Шептало
Мета:ознайомити учнів з біографією В. Дрозда, зі змістом оповідання «Білий кінь Шептало», порушеними у творіпроблемами, розкрити зміст алегоричного образу коня Шептало;
удосконалювати вміння учнів визначати тему та ідеютвору;
розвивати вміння висловлювати своє ставлення до прочитаного;
виховувати морально-етичне та естетичне почуття, вміння у несприятливих
умовах залишатися самим собою.
Обладнання: портрет В. Дрозда; ілюстрації до твору, фото коней різних мастей; два аркуші: білий та сірий.
Епіграф:
Життя закоротке для щастя, а задовге для терпіння.
— Роздуми Шептала про Степана, які є носіями лінії виправдання.
— Духовна деградація.
«Степанова добрість, Степан ніколи не б'є його, ніколи не посилає на важку роботу, Степан терпить».
«…....»
«…….».
«……..»
6. Визначення теми, ідеї та проблем твору.
Темою твору є( боротьба …
Ідея оповідання — ( людина повинна залишатися ….
Порушені проблеми:
— втрата внутрішньої свободи, власного Я;
-….
-...
-…
-….
2. Проблемне питання.
— Чому автор дає коневі кличку Шептало. Пов'яжіть ланцюжок слів.
Шептати— Шептало—Притишений—Приглушений
V. Домашнє завдання.
Складіть своє закінчення оповідання «Білий кінь Шептало».
Або створіть буктрейлер (зразок_ https://www.youtube.com/watch?v=hreRbEvgZMI
8 клас 06.04.2020
Тема. В. Дрозд. «Білий кінь Шептало».Тема людини в суспільстві, її знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності і мрії. Алегоричний образ коня Шептало.
Мета:ознайомити учнів з біографією В. Дрозда, зі змістом оповідання «Білий кінь Шептало», порушеними у творіпроблемами, розкрити зміст алегоричного образу коня Шептало;
удосконалювати вміння учнів визначати тему та ідеютвору;
розвивати вміння висловлювати своє ставлення до прочитаного;
виховувати морально-етичне та естетичне почуття, вміння у несприятливих
умовах залишатися самим собою.
Обладнання: портрет В. Дрозда; ілюстрації до твору, фото коней різних мастей; два аркуші: білий та сірий.
Епіграф:
Життя закоротке для щастя, а задовге для терпіння.
— Роздуми Шептала про Степана, які є носіями лінії виправдання.
— Духовна деградація.
«Степанова добрість, Степан ніколи не б'є його, ніколи не посилає на важку роботу, Степан терпить».
«…....»
«…….».
«……..»
Визначення теми, ідеї та проблем твору.
Темою твору є( боротьба …
Ідея оповідання — ( людина повинна залишатися ….
Порушені проблеми:
— втрата внутрішньої свободи, власного Я;
-….
-...
-…
-….
Проблемне питання. (письмово)
— Чому автор дає коневі кличку Шептало. Пов'яжіть ланцюжок слів.
Шептати— Шептало—Притишений—Приглушений
Домашнє завдання.
Складіть своє закінчення оповідання «Білий кінь Шептало».
Або створіть буктрейлер (зразок
8 клас 19.03.2020 Урок української літератури у 8 класі
Дата: 19.03.2020
Тема : Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Проблематика, особливості композиції твору. Робота над текстом повісті
1. Літературний самодиктант. Впишіть у текст на місці пропуску правильні відповіді.
Ніна _____________ Бічуя – письменниця, перекладач, журналіст,член ________________ _________ _____________ _________. Народилася 24 серпня _________ року у місті ____________. Закінчила факультет ________________ ________________ університету. Довгий час мешкає у _____________. Працювала____________ ____________ __________ Львівського театру юного глядача. Ніна Бічуя має дитячу нагороду – _____________ _________ ________. Останнім часом працює в галузі ___________.
Теорія літератури. Психологі́зм(грец. psych — душа; лат. lohos — слово, вчення;) — передача художніми засобами внутрішнього стану персонажа, його думок, переживань, зумовлених внутрішніми й зовнішніми чинниками.
Заповніть таблицю, вписавши проблеми, які наявні у повісті.
№
Проблема
1
Пошуки власного шляху у житті
2
3
4
Проблеми твору:
*дорослішання дітей;
*самотність людини;
*відсутність повноцінного спілкування з дорослими;
*підлість і відкритість;
*жорстокість молоді, ставлення до братів менших – тварин;
Немає коментарів:
Дописати коментар